Skip to main content

Iniciando el contacto con música: Daniel Hope: Tiny Desk (Home) Concert

 


The Tiny Desk is working from home for the foreseeable future. Introducing NPR Music's Tiny Desk (home) concerts, bringing you performances from across the country and the world. It's the same spirit — stripped-down sets, an intimate setting — just a different space. Tom Huizenga | March 17, 2022 Our Tiny Desk (home) concert series has brought us to some very special places, but few can match the distinction of being inside Ludwig Van Beethoven’s house. Violinist Daniel Hope is the current president of Beethoven-Haus, where the great composer was born in 1770 in Bonn, Germany. Far more than a cultural curiosity, the house is, as Hope calls it, “the nerve center” for dozens of Beethoven scholars. It’s also a museum, library, publishing house and performance space. We often ask artists to perform at their own “tiny desk” of some sort. But the desk in this concert cannot be matched. On display, in front of Hope and pianist Sylvia Thereza, is Beethoven’s own traveling desk, a compact model he used to write letters and perhaps compose music. The music Hope chose for this special performance makes a most unexpected connection between Beethoven and St. Patrick’s Day. Beginning around 1810, Beethoven was commissioned to arrange his own versions of folk tunes from the British Isles. These were intended for amateurs to play at home, but with Beethoven nothing was ever easy. One of these tunes, a theme with variations, is called “St. Patrick’s Day,” which fits with Hope’s Irish heritage. The violinist begins with a bittersweet arrangement of the Londonderry Air, better known as “Danny Boy” when sung. But the soul of this concert is surely the slow movement of Beethoven’s Sixth Violin Sonata, with its aching melody that unfolds like prayerful song, wafting through the halls where the composer once walked. SET LIST Traditional: “Londonderry Air (Danny Boy)” Beethoven: Violin Sonata No. 6 in A: II. Adagio Beethoven: St. Patrick’s Day Variations, Op. 107, No. 4 MUSICIANS Daniel Hope: violin Sylvia Thereza: piano CREDITS Video: Daniel Waldhecker and Florian Henke, Kobalt Productions Audio: René Möller and Anton Langer, Teldex Studio Berlin Management: Christina Khosrowi Beethoven-Haus Bonn: Malte Boecker Financial support: Deutsche Post, Pedro Munoz Piano: C. Bechstein Pianoforte Germany, Gregor Willmes & Burkhard Loock TINY DESK TEAM Producer: Tom Huizenga Video Producer: Kara Frame Audio Mastering: Josh Rogosin Tiny Production Team: Bob Boilen, Bobby Carter, Joshua Bryant, Maia Stern, Ashley Pointer Executive Producer: Keith Jenkins Senior VP, Programming: Anya Grundmann

Comments

Popular posts from this blog

Algo de música e historia. BALDERRAMA. Interpreta Jorge Cafrune

Balderrama, la zamba, el boliche y su historia. (por Lua) Hace unos días le prometí a un viajero contarle quien era Balderrama y como era ese viejo boliche salteño. He rastreado información y aquí se las comparto. Para empezar, hay una zamba muy conocida en nuestro país, que justamente se llama Balderrama, cuyos autores de letra y musica respectivamente, son Manuel Castilla y el Cuchi leguizamón. A continuación, la zamba misma: (Así lo canta Jorge Cafrune) (mi comentario) Zamba de Balderrama A orillas del canal al despuntar la mañana salió la noche cantando desde el lau' de Balderrama, salió la noche cantando  desde el lau' de Balderrama Adentro puro temblar el bombo en las baguala y si amanecen cantando dele chispear la guitarra Nochero, solito brotes del alba dónde iremos a parar si se apaga Balderrama dónde iremos a parar si se apaga Balderrama Si uno se pone a cantar el cochero lo acompaña y en cada vaso de vino tiembla el lucero del alba y en cada vaso de vino

NICANOR PARRA. LAS BANDEJITAS DE LA REYNA

BANDEJITAS DE LA REYNA Piezas en las que aparecen frases atribuidas a Mr. Nobody, un personaje representado por un corazón con ojos del que sobresalen unos raquíticos brazos y piernas. El origen de esta serie tuvo lugar cuando Parra estaba esperando a ser atendido en un puesto de empanadas y un admirador le pidió un autógrafo, y como no disponía de papel, usó una bandeja de la tienda. Una vez más, recurrió a soportes desechables que facilitan una escritura rápida, suelta, epigramática, en la que predomina el acento pícaro e irreverente. Imágenes captadas en la exposición sobre Nicanor Parra en agosto de 2014 en la universidad Diego Portales

El sonido de la libertad | DW Documental

200 años de música, de libertad, esperanza y protesta: este reportaje de dos partes cuenta la historia de canciones que se convirtieron en melodías emblemáticas, desde "La marsellesa" pasando por "Bella Ciao" y "I Will Survive". ¿Qué tiene que ver la popular canción alemana "Los pensamientos son libres" con la "oración punk" de la banda rusa Pussy Riot? ¿En qué tradiciones se basa el movimiento Free Nelson Mandela o el pop feminista de Beyoncé? La música conmueve a las personas. Motiva y reconforta. Desde la Revolución Francesa, la agitación social y las canciones políticas han estado estrechamente vinculadas. La superestrella Beyoncé es un ejemplo actual de que la música pop exitosa puede ser política. Utiliza su fama para llamar la atención sobre la discriminación contra las personas negras en los Estados Unidos y para luchar por la igualdad de derechos de las mujeres. De esta manera, la cantante forma parte de una larga tradic